ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΤΟ ΣΧ. ΕΤΟΣ 2023-2024

Aγαπητοί μας γονείς και κηδεμόνες,    

Στο πλαίσιο ενίσχυσης των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, της ενσυναίσθησης και γενικότερα της αποφυγής ή της διαχείρισης κρίσεων στη σχολική κοινότητα, έχουν προγραμματιστεί και πραγματοποιούνται από τους εκπαιδευτικούς και τους ειδικούς συνεργάτες του σχολείου μας δράσεις, ομιλίες, συμβουλευτικές παρεμβάσεις κ. ά., τις οποίες και σας επικοινωνούμε με σκοπό να σας ενημερώσουμε και να ζητήσουμε τη συμμετοχή και τη συνεργασία σας.

ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΚΠ/ΚΟΥΣ ΤΩΝ ΤΑΞΕΩΝ

(ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ΄Η ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ)

ΤΑΞΗ Α΄

ΤΜΗΜΑ Α1 (Νοέμβριος 2023 – Μάιος 2024)

Πρόγραμμα με θέμα «Ψυχική και σωματική υγεία», που έχει ως σκοπό να μάθουν οι μαθητές να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους. Μαθαίνοντας το κατάλληλο λεξιλόγιο γύρω από κάποια συναισθήματα (π.χ. αγωνία, έκπληξη), τα παιδιά δοκιμάζουν να τα περιγράψουν με δικές τους ιστορίες. Μέσα από συζητήσεις και διαδραστικά παιχνίδια μαθαίνουν τρόπους αποτελεσματικής διαχείρισης των συναισθημάτων τους, παρατηρώντας τις αντιδράσεις τις δικές τους και των άλλων.

ΤΜΗΜΑ Α2 (Νοέμβριος 2023 – Ιούνιος 2024)

Πρόγραμμα «Βήματα για τη Ζωή»: με παιχνίδια ρόλων, ομαδικά βιωματικά παιχνίδια, συζητήσεις και ζωγραφική  οι μαθητές  αναγνωρίζουν και διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους με σκοπό την ενσυναίσθηση και τη φιλία.

 

ΤΑΞΗ Β΄

ΤΜΗΜΑΤΑ Β1+Β2: (Οκτώβριος 2023- Ιούνιος 2024)

Α) Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας για τα συναισθήματα με τίτλο «Τα δικά μου, τα δικά σου, τα δικά μας». Μέσα από το «Αξίωμα του βοηθού» οι μαθητές παρουσιάζουν τον εαυτό τους και την οικογένειά τους στην τάξη, αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, αντιλαμβάνονται τις δυνατότητες και αδυναμίες τους, αυτορρυθμίζονται.

Β) Πρόγραμμα του ΙΕΠ  με τίτλο «Το τραγούδι της χαράς», που έχει στόχο να καλλιεργήσει στους μαθητές δεξιότητες κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης.

Γ) Πρόγραμμα με τίτλο «Βοηθώ τους συμμαθητές μου»: Ο δάσκαλος βάζει σε ένα κουτί  χαρτάκια με καλές πράξεις, που πρέπει να κάνουν οι μαθητές/τριες για να βοηθήσουν τους συμμαθητές/τριές τους. Όσοι τραβάνε τα χαρτάκια πρέπει μέσα στη μέρα να έχουν φέρει εις πέρας την αποστολή τους με την εμπιστοσύνη, την αλληλεγγύη, την αλληλοβοήθεια να ενισχύονται.

 

ΤΑΞΗ Γ΄

ΤΜΗΜΑ Γ1 (Ιανουάριος - Ιούνιος 2024)

Πρόγραμμα με τίτλο «Μαθαίνω να λέω όχι», που σκοπό έχει την ευαισθητοποίηση των μαθητών ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα δικά τους θέλω ενάντια σε κάθε είδους καταπίεση και επιβολή.

 

ΤΜΗΜΑΤΑ Γ2+ Γ3 (Φεβρουάριος - Ιούνιος 2024)

Πρόγραμμα του ΙΕΠ με  τίτλο "Δε μαλώνω,  δε μαλώνω,  αγκαλιά μεγάλη απλώνω…" με σκοπό

την ευαισθητοποίηση και την πρόληψη της εκδήλωσης επιθετικών και εκφοβιστικών συμπεριφορών στο χώρο του σχολείου για την ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών. Κατά τη συμμετοχή τους στα εργαστήρια οι μαθητές προσπαθούν να κατανοήσουν την έννοια του εκφοβισμού, τις διάφορες μορφές του, τους εμπλεκόμενους σε αυτό το φαινόμενο, το  ρόλο του καθενός, καθώς και να προβληματιστούν για τις δικές τους συμπεριφορές και στάσεις.

ΤΜΗΜΑΤΑ Γ1 +Γ3 (Νοέμβριος 2023 - Μάρτιος 2024)

Πρόγραμμα με τίτλο «Ο Κίκο και το χέρι» με σκοπό την ενημέρωση και ενδυνάμωση των παιδιών, ώστε να μπορούν να προστατεύουν τον εαυτό τους από τη σεξουαλική θυματοποίηση και βία, μαθαίνοντας και αναπαράγοντας στη συμπεριφορά τους, τους απλούς κανόνες αυτοπροστασίας.

ΤΑΞΗ Δ΄

ΤΜΗΜΑ Δ1 (Νοέμβριος 2023 – Ιούνιος 2024)

Πρόγραμμα με θέμα «Είμαι μοναδικός, αγαπάω τον εαυτό μου, μιλάω αν κάτι με ενοχλήσει», με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών στην έκφραση των φόβων/προβληματισμών τους.

ü  Προβολή ταινιών και video με θέμα το σχολικό εκφοβισμό και στη συνέχεια διάλογος με τους μαθητές σχολιάζοντας τις παρατηρήσεις τους.

ü  Θεατρικό παιχνίδι με διάφορους  ρόλους σχετικούς  με  τα συγκεκριμένο  θέμα  «θύτη – θύματος».

ΤΜΗΜΑ Δ2

(Νοέμβρης-Δεκέμβρης 2023) σε συνεργασία με την ΕΔΥ (ψυχολόγο &κοινωνική λειτουργό του σχολείου)

Πρόγραμμα του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού με τίτλο" Η Πυξίδα του Εαυτού Μου", (συνολικά οκτώ συναντήσεων)

Πρόκειται για «ένα εργαλείο που εξασκεί τα παιδιά σε δεξιότητες κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης. Τα παιδιά μαθαίνουν τον τρόπο να παρατηρούν καλύτερα αυτό που βιώνουν εσωτερικά και εξωτερικά δια μέσου των αισθήσεων, έτσι ώστε να αναπτύσσουν μεγαλύτερη κατανόηση για τον εαυτό τους και τους άλλους, όπως και να αναπτύσσουν μηχανισμούς αυτοπροστασίας.

 

(Νοέμβριος 2023- Μάιος 2024)

ü  θεατρικά παιχνίδια / παιχνίδια ρόλων, όπου οι μαθητές/τριες καλούνται να πάρουν θέση γύρω από καταστάσεις και συμπεριφορές που λειτουργούν ως μελέτες περίπτωσης

ü  Προσαρμοσμένα ομαδικά και ατομικά παιχνίδια (με σχοινάκι, μπάλα, μαντηλάκι), όπου –πέραν της εκμάθησης κανόνων- τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται και να αντιμετωπίζουν τα εκάστοτε απρόοπτα, ατυχήματα, τις τυχόν αδικίες ή παραλείψεις των συμπαικτών/τριών τους

ü  Ανάγνωση παραμυθιών και κοινωνικών ιστοριών, που αναδεικνύουν καλές και σωστές συμπεριφορές, πράξεις και πρωτοβουλίες, με σκοπό να ξεκινά κάθε φορά γόνιμος διάλογος γύρω από το τι είναι σωστό και τι λάθος

 

ΤΑΞΗ Ε΄

ΤΜΗΜΑΤΑ Ε1 + Ε2 (Νοέμβριος 2023- Ιανουάριος 2024)

Πρόγραμμα με τίτλο «Μαθαίνω να επικοινωνώ και να περνάω όμορφα στην τάξη μου»

Σκοπός του προγράμματος είναι η αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, καθώς και η δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας.

Σημεία της δράσης επαναλαμβάνονται, όποτε χρειαστεί παρέμβαση για την επίλυση συγκρούσεων.

 

ΤΑΞΗ ΣΤ ΄

ΤΜΗΜΑΤΑ ΣΤ1 + ΣΤ2 (Νοέμβριος – Ιανουάριος 2024)

Πρόγραμμα με τίτλο «Νιώθω, εκφράζομαι, συνεργάζομαι». Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε με σκοπό την αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, τη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίαςκαι την επίλυση συγκρούσεων. Το πρόγραμμα επαναλαμβάνεται με διάφορες μορφές, όποτε παρίσταται ανάγκη.

ΤΜΗΜΑ ΣΤ3 (Ιανουάριος -  Ιούνιος 2024, 1 φορά το μήνα)

Πρόγραμμα με τίτλο «Ο Ψυχολόγος της τάξης»: οι μαθητές γράφουν σε χαρτάκια κάτι που τους κάνει να αισθάνονται συναισθηματική δυσκολία. Η τάξη το συζητάει και προσπαθεί να προτείνει λύσεις.

 

ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΤΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ,

ΤΟΥΣ ΕΚΠ/ΚΟΥΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ, ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

(Οκτώβριος 2023- Ιούνιος 2024)

 

Α) Πρόγραμμα του ΙΕΠ  με τίτλο «Νοιάζομαι και Δρω», με στόχο τη βελτίωση της σχέσης μεταξύ μαθητών/τριών, την ενίσχυση του καλού κλίματος στο σχολείο, την καταπολέμηση του εκφοβισμού και τη συμπερίληψη των λιγότερο κοινωνικών μαθητών σε ομάδες, παρέες και δραστηριότητες.Κύριο σημείο του προγράμματος ο περιορισμός των συγκρούσεων μεταξύ μαθητών/τριών στα διαλείμματα και ειδικότερα των διενέξεων μεταξύ των αλλόγλωσσων, με δράσεις στο μάθημα της γυμναστικής όπου με παιχνίδια θα συμμετέχουν όλοι οι μαθητές στην ομάδα, αλλά και διεξαγωγή αθλητικών τουρνουά σε ομαδικά αθλήματα.

 

Β) Δράσεις την εβδομάδα καταπολέμησης του σχολικού εκφοβισμού (6-13/3/2024),

ü  Οι  εκπαιδευτικοί συζήτησαν με τους μαθητές/τριες, πρόβαλαν ανάλογο υλικό, έκαναν ομαδικές εργασίες και κολλάζ.

ü  Οι μαθητές/τριες της χορωδίας τραγούδησαν σχετικά τραγούδια.

ü  Μαθήτριες από τη Δ΄ τάξη ζωγράφισαν  αφίσα.

ü  Μαθητές από τα τμήματα Ε2και ΣΤ2 έπαιξαν σε θεατρικό δρώμενο με θέμα «Όχι, στο Σχολικό Εκφοβισμό – Ναι, στη Φιλία».

ü  Το 2ο Δ.Σ. Βούλας συμμετείχε στο 9οΦεστιβάλ Δράμας ενάντια στο Σχολικό Εκφοβισμό με δημιουργία βίντεο.

ü  Η εβδομάδα έκλεισε με δράσεις, «πορεία» μαθητών/εκπαιδευτικών στην αυλή του σχολείου και δημιουρώντας ομόκεντρους κύκλους (μικρότερες τάξεις – μεγαλύτερες τάξεις), φώναξαν συνθήματα κατά του bullying.

Γ) Δράσεις την ημέρα ατόμων με αναπηρία: (τέλος Νοεμβρίου – αρχές Δεκεμβρίου)

Προβολή της βραβευμένης ταινίας «Τα όριά μας», ομιλία από τον εκπρόσωπο της Εθνικής Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρίες (ΕΑΟΜ-ΑμεΑ) κ. Χρυσούλα Ορφανού και βιωματική παρουσίαση του παραολυμπιακού αθλήματος Μπότσια. Σχετικά παιχνίδια με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής. Στόχος οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν πως είμαστε όλοι ίσοι, παρόλο που είμαστε διαφορετικοί.

 

Δ) Θεατρικό - εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο σχολείο μας (27/3/2024)

Επίσκεψη της ομάδας «Χρόνος-Δράσεις Πολιτισμού» στη σχολική μονάδα και παρακολούθηση από τα παιδιά των Δ΄, Ε΄ τάξεων της δράσης ‘Θες να παίξουμε’ που πραγματεύεται το σχολικό εκφοβισμό. Οι μαθητές/τρες συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θεατρικό παιχνίδι.

 

Ε)  Παρεμβάσεις του Τμήματος Ένταξης για βοήθεια στην αποδυνάμωση εντάσεων στα τμήματα Δ2, Ε1, ΣΤ2, Γ1, Γ3 με θεατρικό παιχνίδι και ανάγνωση θεραπευτικών παραμυθιών (Οκτώβρης 2023 – Φεβρουάριος 2024).

[Οι παρεμβάσεις θα συνεχιστούν όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2023-2024, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, όπου υπάρχουν έντονες συγκρούσεις, για την επίλυση/θεραπεία τους].

 

ΣΤ) Ορισμός υπεύθυνης ενδοσχολικής βίας. Με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου (Πράξη 34/12-3-2024)  ορίστηκε η εκπαιδευτικός του 1ου Τμήματος Ένταξης ως υπεύθυνη ενδοσχολικής βίας,  σύμφωνα με το άρθρο 7 του νόμου 5029 (Α' 1-3-23) «Ζούμε Αρμονικά Μαζί - Σπάμε τη Σιωπή»: Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξεις».

 

Ζ) Θεατρικό δρώμενο με τίτλο «Όλοι μαζί! Μπορούμε;» από μαθητές του σχολείου μας, με σκοπό την αναζήτηση της φιλίας (Μάιος 2024).

 

ΟΜΙΛΙΕΣ/ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ

Από την εκπαιδευτικό του  2ου Τμήματος Ενταξης,  επικεφαλής της Ομάδας Αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου «Σχέσεις  σχολείου - οικογένειας, άξονας 5», οργανώθηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ομιλίες/ενημερωτικές συναντήσεις:

Ομιλία/ενημέρωση από το ΚΕΘΕΑ με θέμα «Στην αυλή του σχολείου ένας κόσμος» για το σχολικό εκφοβισμό (Ιανουάριος 2023) 1ο μέρος.

Ομιλία/ενημέρωση από το ΚΕΘΕΑ με θέμα «Τα όρια ως προσωπική ευθύνη»(Μάρτιος 2024) 2ο μέρος (συνέχεια του προηγούμενου).

Ομιλία/ενημέρωση από εξειδικευμένη λογοθεραπεύτρια με θέμα «Ο λόγος της οικογένειας στην πρόληψη και αντιμετώπιση πιθανών δυσκολιών επικοινωνίας (λόγου και ομιλίας). (Φεβρουάριος 2024)

Ομιλία διαδικτυακή από τη ΔΙΕΞΟΔΟ με θέμα «Παιδικός θυμός και παιδική επιθετικότητα, αίτια και αντιμετώπισή τους» (Μάρτιος 2024 -ακυρώθηκε λόγω περιορισμένης συμμετοχής)

Ομάδες γονέων (Ιανουάριος – Απρίλιος 2024) που διοργανώνει το 2ο Τμήμα Ένταξης.

α) Με θέμα «Ακούω και κατανοώ το παιδί μου» αναζητούνται, με βιωματικές μεθόδους, τρόποι επικοινωνίας και κατανόησης των παιδιών.

β) Με θέμα «Η αυτοεκτίμηση των γονέων και η αυτοεκτίμηση των παιδιών» προσεγγίζονται  τρόποι αυτοεκτίμησης (Μάιος – Ιούνιος 2024»

 

Μηνιαίες συναντήσεις των εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης και Τμήματος Ένταξης για το μοίρασμα απόψεων κι εμπειριών, με σκοπό την αποτελεσματικότερη υποστήριξη των μαθητών/τριών μας.